Hakkında
Okul öncesi eğitim kurumları, küçük yaş grubundaki çocukların güvenli bir ortamda büyüme ve gelişmelerine olanak sağlamak amacıyla özenle planlanmış alanlardır. Ancak gelişim özellikleri gereği becerileri henüz tam olarak gelişmemiş ve soyut tehlikeleri anlamakta güçlük çeken bu yaş grubu çocuklar için kaza ve yaralanma riski her zaman mevcuttur. Dolayısıyla bu ortamların güvenliğinin sağlanması, kurum içinde acil durumlar karşısındaki bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi ve meydana gelen kaza ve yaralanmalarda gerekli müdahalelerin yapılması, kurumlarda görev yapan öğretmenlerin ilk yardımla ilgili donanımları ile doğrudan ilişkilidir. İlk yardım, bir yaralanma ya da hastalık durumunda acil müdahale ve bakım sağlanması, kaza veya yaşamı tehlikeye sokan bir durumda, sağlık görevlilerinin müdahalesi sağlanıncaya kadar, hayatın kurtarılması veya durumun daha da kötüye gitmesini önlemek amacıyla ilaçsız yapılan uygulamalardır. Hareketli, öğrenmeye istekli ve araştırıcı olan okul öncesi dönem çocuklarında karşılaşılan kazalar ilk yardım gerektirecek ciddi yaralanma riski taşımaktadır. Basit önlemlerle kaza riskini azaltmak veya ciddi durumlarda basit ilk yardım uygulamalarıyla hayat kurtarmak mümkündür.
Çocukların gününün ortalama üçte biri okulda geçmektedir ve okul ortamında beklenmedik durumların ortaya çıkma olasılığı her zaman mevcuttur. Sağlık profesyonellerinin olay yerine ulaşması zaman aldığından ilk yardım uygulamalarına vakit kaybetmeden, olaya şahit olan kişiler tarafından başlanması hayati önem taşır. Bu nedenle, okul öncesi eğitim kurumları için ilk yardım bilgisi kritik öneme sahiptir ve potansiyel olarak hayat kurtarıcı bir rol oynayabilmektedir. Bu bağlamda, okul öncesi eğitim gören çocuklarla ilgilenecek öğretmen adaylarının, kaza, yaralanma gibi acil durumlara karşı bilgili ve deneyimli olmaları ve bu durumlara karşı mental olarak da hazırlıklı olması gerekmektedir.
Öğretmen adaylarının ilk yardım eğitimi noktasında eğitilmesi, alınan eğitimlerin güncel tutulması, okul ortamının güvenilir ve sağlıklı bir duruma getirilmesi, proaktif bir yaklaşım sergilenmesi noktasında farkındalığına ve liderliğine ihtiyaç duyulmaktadır.
Bu doğrultuda projenin temel amacı, üniversitelerin eğitim fakültelerinin okul öncesi öğretmenliği bölümü ile sağlık bilimleri fakültelerinin çocuk gelişimi (pedagojik formasyon almış ya da almakta olan) bölümünde öğrenim gören, 4. sınıf lisans öğrencilerine kapsamlı bir ilk yardım eğitimi vererek, çocukların güvenliğini ve sağlığını korumak için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Ters yüz eğitim modeli kullanılarak tasarlanan bu eğitimde, katılımcılar eğitim materyallerine önceden çevrimiçi erişim sağlayacak, ardından yüz yüze oturumlarda karşılaşılabilecek acil durumlara yönelik pratik uygulamalar gerçekleştirilecektir. Bu sayede öğretmen adayları, okul ortamında yaşanabilecek acil durumlara daha hazırlıklı olacak, kaza ve yaralanmalarda etkili ilk yardım müdahaleleri yapabilecek ve genel sağlık güvenliğini artırabileceklerdir. Proje ayrıca, öğretmen adaylarının acil durumlarda doğru kararlar alabilmeleri için gerekli mental hazırlığı ve stratejik düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.